خبر   
رهنمودها   
بیانیه ها   
همایش ها   
برنامه ها   
مطالب مفید   
مهم   
سایت ها مراجع اعظام و مراکز شیعی   

شيخ نمر باقر النمر كيست؟
شيخ نمر باقر النمر كيست؟

كمتر كسي را مي‌توان در عربستان يافت كه شيخ نمر باقر النمر را نشناسد، چرا كه وي همواره بر دفاع از حقوق مردم عربستان چه شيعه و چه سني در مقابل رژيم سلطنتي آل سعود تاكيد داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، رژيم آل سعود تصميم گرفته تا سرشناس‌ترين روحاني شيعي در عربستان يعني شيخ نمر باقر النمر را اعدام كند، اين روحاني كه در بيستم تير 1392 درحالي كه از مزرعه‌اش بازمي‌گشت از ناحيه پا توسط نيروهاي سعودي هدف قرار گرفت بود به مكان نامعلومي انتقال داده شد و سرانجام روز چهارشنبه حكم وي توسط رسانه‌هاي عربستاني از جمله روزنامه عكاظ منتشر شد.
وي پيش‌ از اين هم دوباره توسط سعودي‌ها دستگير شده بود، نخستين بازداشت شيخ النمر در ارديبهشت 1385 رخ داد و بازداشت دوم، در 2 شهريور 1387 اتفاق افتاد.
نگاهي به زندگي شيخ النمر
شيخ نمر باقر النمر ‌روحاني شيعي برجسته عربستاني، در سال 1379 هجري قمري مصادف با 1968 ميلادي، در شهر العواميه در استان القطيف در شرق عربستان در خانواده‌‌اي اهل علم و دين به دنيا آمد كه از آن علمايي چون آيت‌الله شيخ محمد بن ناصر آل نمر و خطباي حسيني چون جدش حاج علي بن ناصر آل نمر سر بر آورده بودند.
تحصيلات مقدماتي خود را در شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري قمري مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديك‌تر با انقلاب اسلامي ايران و تحصيلات حوزوي ابتدا به ايران مهاجرت كرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت قائم(عج) حضور پيدا كند كه در همان سال توسط سيد محمدتقي مدرسي در تهران تأسيس شده بود.
شيخ النمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل پرداخت.
وي دوره كتاب‌هاي اصولي از جمله اصول المظفر، رسائل شيخ انصاري و كفاية آخوند خراساني را گذراند و در علم فقه نيز اللمعة الدمشقية نوشته شهيد اول، جامع المدارك خوانساري، مكاسب شيخ انصاري و مستمسك العروة الوثقي سيد حكيم و ديگر كتاب‌هاي فقهي را مطالعه كرد.
وي اكنون از جمله معروف‌ترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در حوزه‌هاي علميه به شمار مي‌آيد كه حتي در حوزه‌هاي علميه ايران و سوريه به تدريس كتاب‌هايي همچون كتاب اللمعة الدمشقية و كتاب جامع المدارك و مستمسك عروة الوثقي و الحلقات شهيد سيد محمدباقر صدر پرداخته است.
شيخ النمر سال‌ها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراكز انجام داد.
پس از بازگشت به عربستان مركز مذهبي "الإمام القائم(عج)" را نيز در العواميه تأسيس كرد كه در واقع سنگ‌بناي مركز اسلامي در سال 1422 هجري قمري مصادف با 2011 ميلادي بود.
خصوصيات اخلاقي شيخ نمر
از جمله خصوصيات اخلاقي وي را بايد بلندمنشي و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادي و ارزش‌هاي ديني ملاحظه كرد كه بازتاب آن به‌خوبي در خط مشي فكري و جهادي‌اش آشكار است.
همچنين شيخ النمر از ديدي باز و آگاه نسبت به حوادث جاري پيرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همين موجب شده تا داراي ديد تحليلي دقيقي از جريان امور در عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي باشد كه يكي از دلايل آن بنا به گفته وي ارتباط عميق وي با قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام است كه همواره روشنگر راه وي در زندگي بوده‌اند.
فعاليت‌هاي سياسي و بازداشت‌ها توسط رژيم سعودي
نخستين بازداشت شيخ النمر به ارديبهشت 1385 بازمي‌گردد، هنگامي كه شيخ به محض بازگشت از سفر كوتاه‌مدتش به بحرين و بازگشت به عربستان، به دليل مشاركت در همايشي بين‌المللي قرآن كريم از سوي نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.
اتهام شيخ النمر اين بود كه در اين همايش، در عريضه‌‌اي، از رژيم سعودي خواسته بود به قبرستان بقيع رسيدگي كرده، مذهب تشييع را به رسميت شناخته و شيوه‌‌هاي آموزشي و درسي كنوني حاكم بر عربستان را تغيير داده يا لغو كند؛ همين.
اما بازداشت مجدد شيخ النمر به 2 شهريور 1387 بازمي‌‌گردد كه در شهر القطيف به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خويش بود كه رژيم ادعا مي‌‌كرد، اين سخنان شيخ النمر به معني تحريك شيعيان عربستاني براي جدايي از حكومت مركزي بود.
رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد كرد. اين روحاني برجسته عربستاني يك بار ديگر در اسفند 1387 بازداشت شد.
ديدگاه‌هاي شيخ النمر در قبال آل‌سعود
شيخ نمر همواره در خطابه‌‌هايش رژيم سعودي را به اعمال سياست‌‌هاي تبعيض‌آميز طايفه‌اي سازمان‌يافته و منظم به‌ويژه در مناطق شرقي عربستان و به‌خصوص در دو منطقه الاحساء و القطيف متهم مي‌كرد كه حدود يك قرن است، بر اين مناطق حاكميت دارد.
وي همواره و بارها تأكيد داشته كه از گفتن كلام حق، بيم و واهمه‌اي ندارد حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شديدترين شكنجه‌ها و آزارها و اذيت‌ها تا سرحد شهادت قرار گيرد.
شيخ النمر توهين به كرامت شهروندان عربستاني به‌ويژه شهروندان شيعي عربستان كه از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين كشور به شمار مي‌آيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تأكيد مي‌كند كه از كرامت و حقوق شهروندان شيعي عربستاني حمايت خواهد كرد.
وي بارها در اين ارتباط تأكيد كرده است كه در خط اول رويارويي با ظلم و جور رژيم سعودي قرار مي‌گيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمي‌‌توان به حقوق مورد نظر خود دست يافت و عدالتي در كشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمي‌توانند آزاد زندگي كنند.
شيخ النمر در اين‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه جهاد اميرالمؤمنين علي(ع) تأكيد دارد كه به عدالت جز از طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگي و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.
وي در خطبه‌هاي نماز جمعه خود نيز بارها گفته است كه شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهين‌ها و تعدي‌ها و تجاوزات آل‌سعود سكوت نخواهند كرد و در اين باره خطاب به آل‌سعود گفت كه ما ساكت نمي‌مانيم كه هر آنچه بخواهيد بر سر ما بياوريد؛ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و كرامت و شخصيت ما را كه با ارزش‌ترين چيز در زندگي ماست، زير پا بگذاريد.
شيخ النمر همچنين از مطبوعات و رسانه‌هاي سعودي به دليل وابستگي و تبعيت آنها از رژيم سعودي و تبديل‌شدن آنها به بوق تبليغاتي آل‌سعود به‌شدت انتقاد مي‌كند.
وي تصريح مي‌كند كه مفتي‌هاي وهابي، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته آيت‌الله النمر، آل سعود به مفتي‌هاي وهابي پول مي‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طايفه‌اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفه‌اي و قبيله‌اي به حاكميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌هاي آن ادامه دهند.
شيخ نمر در يكي از خطبه‌هايش به خاطر مواضع و ديدگاه‌هاي تندش در قبال رژيم سعودي گفت كه مي‌دانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش مي‌آييد! اين منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شكنجه و كشتار؛ ما از قتل و كشتار نمي‌هراسيم. ما از هيچ چيز نمي‌ترسيم.
وي در قبال سركوبگري‌هاي رژيم سعودي و مخالفت اين رژيم با برگزاري تظاهرات‌ مسالمت‌آميز و تجمع‌هاي اعتراض‌آميز تأكيد مي‌كرد كه همواره به دنبال راه‌هاي ديگري براي ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوق‌مان خواهيم بود و تظاهرات، يكي از اين راهكارهاست.
اين روحاني عربستاني را بايد از جمله دشمنان سرسخت نايف بن عبدالعزيز ولي‌عهد سابق رژيم سعودي برشمرد و شيخ نمر همواره انتقادات شديدي را به وي وارد مي‌كرد.
وي در يكي از خطابه‌هايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و ستمگري خواند كه در قبرش شكنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و كرم‌ها او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأكيد كرد كه از مرگ نايف خوشحال خواهد شد.
آخرين سخنراني وي هم كه منجر به دستگيري او شد با اعتراض به سركوب معترضان خياباني توسط رژيم سعودي اين عمل را به سخره گرفت و تاكيد كرد كه رژيم عربستان درحالي كه مردم را در خيابان سركوب مي‌كند در عرصه مقابله با بيگانگان ناتوان است.
چند روز پس از اين سخنراني نيروهاي امنيتي وي را درحالي كه از مزرعه‌اش به خانه بازمي‌گشت در راه از ناحيه پا هدف قرار دادند و وي را به مكان نامعلومي انتقال دادند كه برخي منابع اين مكان نامعلوم را زندان ظهران دانسته بودند.
وي درحالي روز چهارشنبه هفته گذشته در دادگاهي در عربستان محكوم به اعدام شد كه اين دادگاه از نگاه فعالان حقوق بشري غير شفاف بوده و مخالفان رژيم عربستان حكم صادر شده را سياسي عنوان كرده‌اند. اين حكم با اعتراضات زيادي در داخل عربستان و كشورهاي منطقه مواجه شده است.
* شيخ نمر تصريح مي‌كند كه مفتي‌هاي وهابي، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته آيت‌الله النمر، آل سعود به مفتي‌هاي وهابي پول مي‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طايفه‌اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفه‌اي و قبيله‌اي به حاكميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌هاي آن ادامه دهند
*شيخ نمر در يكي از خطبه‌هايش به خاطر مواضع و ديدگاه‌هاي تندش در قبال رژيم سعودي گفت كه مي‌دانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش مي‌آييد! اين منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شكنجه و كشتار؛ ما از قتل و كشتار نمي‌هراسيم. ما از هيچ چيز نمي‌ترسيم
*اين روحاني برجسته شيعي در دادگاهي در عربستان محكوم به اعدام شد كه اين دادگاه از نگاه فعالان حقوق بشري غير شفاف بوده و مخالفان رژيم عربستان حكم صادر شده را سياسي عنوان كرده‌اند. اين حكم با اعتراضات زيادي در داخل عربستان و كشورهاي منطقه مواجه شده است
برگرفته از:

http://www.jomhourieslami.com/1393/13930728/13930728_09_jomhori_islami_siasi_0003.html

  نظر شما:
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر: