خبر   
رهنمودها   
بیانیه ها   
همایش ها   
برنامه ها   
مطالب مفید   
مهم   
سایت ها مراجع اعظام و مراکز شیعی   

در شرايط فعلي بحث رابطه با آمريكا مطرح نيست
در شرايط فعلي بحث رابطه با آمريكا مطرح نيست
دكتر علي مطهري نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره بحث‌هايي درخصوص رابطه با آمريكا، اظهار داشت: الان بحث رابطه با آمريكا مطرح نيست، الان بحث مذاكره بر سر حل مساله هسته‌اي مطرح است. مطهري افزود: با توجه به اينكه در مسئله انرژي هسته‌اي تا حد خوبي پيش رفته‌ايم و در منطقه خاورميانه هم الان موثر هستيم و آمريكايي‌ها به ما نياز دارند و از طرفي اوباما هم قدري با رؤساي جمهور سابق آمريكا متفاوت است، فرصت خوبي است كه مذاكرات هسته‌اي انجام شود و به اين وسيله بعضي از تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه بر ما شده از بين برود. در مجموع كار مفيدي است. چه به نتيجه برسد و چه نرسد به سود ماست. وي درباره تاكيد اوباما مبني بر روي ميز بودن گزينه نظامي يادآور شد: او بالاخره براي اينكه اسرائيل را هم راضي كند يك چيزهايي مي‌گويد، اين خيلي مهم نيست؛ آمريكا بين اسرائيل و ايران گير كرده است. يك طوري مي‌گويد كه دو طرف راضي شوند. خيلي نبايد آن را جدي گرفت! مطهري در گفتگو با فارس درباره اينكه آيا فكر نمي‌كنيد اين حرف خوشبيني بيش از حد به آمريكاست؟ تاكيد كرد: ما خوش‌بين نيستيم ولي مي‌رويم جلو، با بدبيني هم مي‌رويم جلو. ما حسن‌نيت خود را نشان مي‌دهيم، هم براي مردم ما خوب است كه مي‌گويند اينها رفتند و انعطاف نشان دادند، در نتيجه آن مقاومت بعدي بهتر انجام مي‌شود. نماينده تهران در خصوص نگاه خود پيرامون رژيم صهيونيستي متذكر شد: ديدگاه ما مشخص است. اصلا اختلاف اساسي ما با آمريكا و غرب همين مساله فلسطين است. يعني اگر مساله فلسطين نبود مطمئن باشيد مساله هسته‌اي هم نبود. مطهري درباره مخالفت اصلاح طلبان و اصولگرايان با برخي از مواضع سياسي و فرهنگي‌اش اظهار داشت: مخالفت هردو گروه مبنايي است، يعني اختلاف در بينش و برداشت است. مثلا برداشت من از اصل ولايت‌فقيه، آزادي بيان و حفظ نظام با برداشت بسياري از اصول‌گرايان متفاوت است و برداشتم از آزادي‌هاي اجتماعي با برخي اصلاح‌طلبان متفاوت است. نماينده تهران در پاسخ به اين سئوال كه با وجود اينكه مي‌گوييد در عرصه سياسي ليبرال هستيد اين با حرف امام و انديشه شهيد مطهري چگونه قابل جمع شدن است؟ گفت: به هر حال اين ليبراليسم داخل اسلام است و خارج از اسلام نيست. تأكيد بر آزادي تفكر و آزادي بيان و حقوق ملت، اسلامي است. وي در ادامه در پاسخ به اين سئوال كه نظرتان درباره اين گزاره كه برخي دين را در مقابل آزادي مي‌دانند، چيست، تصريح كرد: اگر اين حرف به اين معنا باشد كه برخي از احكام اسلام را به خاطر آزادي كنار بگذاريم، چنين چيزي را نمي‌پذيريم، ولي در مقام تفكر و نظر، بحث آزاد است، يعني شما مي‌توانيد نبوت را نقد كنيد، اصلا وجود خدا را رد كنيد تا ديگران جواب بدهند و اينها اتفاقا به نفع اسلام است. مطهري درباره اينكه جرياناتي در كشور برخلاف شما كه از لفظ ليبراليسم استفاده مي‌كنيد، معتقد به مكتب ليبراليسم هستند اما با وجود استفاده اسلام و عكس امام، تفكر خود را مطرح مي‌كنند، خاطرنشان كرد: خير، من در گروه‌هاي شناخته شده چنين چيزي نمي‌بينم كه به نظام، امام و قانون اساسي بي‌اعتقاد باشند و بخواهند مكتب ليبراليسم و اباحه‌گري را رواج دهند. اين فعال سياسي درباره اتاق فكر ميرحسين موسوي كه با اين روش در سال 88 فعال بود، گفت: بعد از آن حوادث و خشونت‌هايي كه رخ داد، آنها تشكيلاتي درست كردند و شايد خود آقاي موسوي مطلع و حتي راضي نبود. ما نمي‌دانيم! وي درباره اينكه بنابر اين حرف شما چرا موسوي هيچ گاه اعلام نظر نكرد؟ يادآور شد: او كه آزاد نبود كه بخواهد حرف بزند. مطهري درباره اينكه وي تا يك سال و نيم بعد از انتخابات آزاد بود و بيانيه مي‌داد و همه رسانه‌هاي ضد انقلاب در دست آنها بود و روزنامه كلمه هم فعاليت مي‌كرد، تصريح كرد: با فيلترشكن بود و اين آزادي نيست. نماينده تهران در مجلس كه مناظره را از عوامل اصلي و جرقه حوادث سال 88 مي‌داند، ادامه داد: من معتقدم كه اگر آقاي موسوي و كروبي و احمدي‌نژاد همان ماههاي اول به طور همزمان محاكمه علني مي‌شدند، فتنه‌ همان روزها تمام شده بود. وي در خصوص اينكه آيا معترضان نبايد به راههاي قانوني تمكين مي‌كردند؟ گفت: بله، آنها هم خطا كردند اما بايد آنها را آزاد مي‌گذاشتيم كه حرف‌شان را بزنند. اين نماينده تهران در پاسخ به اين سئوال كه آنها در 25 خرداد آزادانه حرف خود را زدند و هيچ مشكلي هم به وجود نيامد تا اينكه برخي از افراطي‌ها به پايگاه بسيج حمله كردند، يادآور شد: آن كه معلوم نبود چه بود. راهپيمايي تمام شد و راهپيمايي بسيار خوبي بود و خون هم از دماغ كسي نيامد، اما آخرش معلوم نشد كه چه اتفاقي افتاد. هردو طرف مي‌گويند طرف ديگر شروع كرده است. مطهري در پاسخ به اين سئوال كه موارد متعددي از عدم قبول داشتن امام از سوي جريان اصلاحات وجود دارد، افزود: ممكن است كسي در جايي نظر امام را قبول نداشته باشد! اين فعال سياسي درباره تاكيد وزراي دولت روحاني در روز راي اعتماد بر عدم تقلب در فتنه 88 گفت: مقصودشان اين است كه در شمارش آراء در حوزه‌هاي رأي‌گيري امكان تقلب ضعيف است ولي در مراحل بالاتر و در مبادي آراء آقاي احمدي‌نژاد بحثهايي هست كه امكان بازگويي آن در جلسه رأي اعتماد و به طور كلي در فضاي كنوني جامعه نيست. وي در پاسخ به اينكه آنها تمام حرف‌هايشان را در اين 4 سال زده‌اند، حالا شما مي‌گوييد نمي‌توانند حرف بزنند؟ تصريح كرد: نمي‌گويم حرف آنها درست است اما اينكه در شمارش آرا تقلب نشده يك بحث است و اينكه در مبادي آراي آقاي احمدي‌نژاد مشكل وجود داشته بحث ديگري است. مطهري در ادامه اين گفتگو در خصوص بزرگترين دغدغه شهيد مطهري و عدم حضور ايشان در حسينيه ارشاد، يادآور شد: بزرگترين دغدغه ايشان حفظ نهضت اسلامي در مسير اسلام بود و در واقع حفظ خلوص ايدئولوژيك نهضت اسلامي بود كه جان خود را در همين راه گذاشتند. فرزند شهيد مطهري درباره اينكه اين گروهك و سازمان چه كاري انجام داده بود كه شهيد مطهري مخالف آن بود؟ گفت: ايشان بر اساس اخباري كه از داخل سازمان به ايشان مي‌رسيد و به ويژه جزوه‌هايي كه آنها بيرون مي‌دادند، ‌موضع گرفتند. وي درباره اينكه پس موضع‌گيري ايشان بر اساس اخبار و اطلاعات كار درستي بود؟ تصريح كرد: بر اساس اخبار و اطلاعات و براساس افكار آنها كه به صورت كتاب منتشر مي‌كردند، بود. مطهري در پاسخ به اين سوال كه بنابراين چطور وقتي دستگاه اطلاعات بر اساس اخبار و اطلاعات در سال 88، با كساني كه قصد بر هم زدن نظم كشور را دارند برخورد كرد آن را زير سؤال مي‌بريد اظهار داشت: كسي قصد برهم زدن نظم كشور را نداشت. دستگاه اطلاعات به دنبال انتقام‌گيري از حوادث سال 78 بود. وي درباره علت حمايت خود از محسن رضايي به عنوان يكي از سرداران سپاه و حمايت از هاشمي در سال 92 در حالي كه به نقل از شهيد مطهري گفته بود روحاني‌ها نبايد وارد عرصه انتخابات شوند، اظهار داشت: شهيد مطهري گفته‌اند روحانيون بهتر است پست‌هاي اجرايي دولتي نگيرند مگر در صورت اضطرار اما ديديم آقاي هاشمي مظلوم واقع شده است. 8 سال ايشان تحت تبليغات تخريبي و فشار بود. هميشه وظيفه داريم از مظلوم دفاع كنيم. به علاوه احساس كردم تفكر ايشان در مسائل اجتماعي و سياسي، تفكري درست و راه نجات كشور است؛ لذا از ايشات حمايت كرديم. مطهري در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينكه آيا بازگشت شما به هاشمي ارتجاع نبود؟ گفت: بازگشت نبود، مگر ما جدا شده بوديم؟ انتقاد داشتيم. نماينده تهران در واكنش به اينكه برخورد آقاي هاشمي كشور را در سال 88 تا لبه پرتگاه برد، خاطرنشان كرد: مقصر خودمان بوديم. در هر كشوري يك جا اعتراض پيدا مي‌شود كه مثلاً تقلب شده است! بايد بنشينيم آن را حل كنيم و با مردم صحبت كنيم و اجازه تجمع بدهيم. وي درباره اينكه اما شوراي نگهبان كه گفت بياييد مدارك‌تان را بدهيد چرا آن زمان نرفتند؟ تصريح كرد: بهتر است از خودشان بپرسيد. در عين حال بهتر بود مدارك را مي‌دادند. وي درباره اينكه شما مي‌توانيد يك اصولگرايي با شاقول امام و رهبري و انديشه‌هاي شهيد مطهري باشيد، در حالي كه جريان اصلاحات شما را تحويل مي‌گيرد. دليل اين امر چيست؟ تصريح كرد: من حرف خودم را مي‌گويم و كاري به اين ندارم كه چه كسي مرا تحويل مي‌گيرد. مطهري با اشاره به اينكه برخي اصلاح طلبان كبريت بي‌خطر هستند، درباره استمرار تفكر‌ مجلس ششمي‌ها خاطرنشان كرد: خيلي از آنها هستند اما تغيير موضع دادند و بعضي‌ به خارج رفتند، بعضي هم در زندان هستند؛ البته خيلي‌ از آنها رو به اعتدال آوردند و فهميدند آن راه به نتيجه نمي‌رسد. مطهري در ادامه اين گفتگو در باره اينكه چرا شما در سال 88 مي‌خواستيد احمدي‌نژاد نامزد نشود و ولايتي بيايد، آيا اين تعيين تكليف براي مردم نبود؟ اظهار داشت: خير، ما گفتيم احمدي‌نژاد كانديدا شود ولي از اين طرف هم يك كانديدا معرفي كنيم و در يك انتخابات سالم يك رقابت ايجاد شود و يكي پيروز شود. اين فعال سياسي درباره اينكه خيلي‌ها معتقدند انتقادهايي كه شما به احمدي‌نژاد داشتيد يك بازي سياسي بود به ويژه با توجه به اين بازگشتي كه به آقاي هاشمي داشتيد؟ گفت: ما از اول نرفته بوديم كه بازگشت كنيم. آن زمان هم ما انتقاد فرهنگي داشتيم. يك وقت خانم فائزه هاشمي در مجلس پنجم براي كسي كه فوت كرده بود گفت يك دقيقه سكوت كنيد، ما انتقاد كرديم كه يك دقيقه سكوت روش غربي‌هاست، ما حمد و سوره داريم نه يك دقيقه سكوت. بنابراين به وضعيت فرهنگي آن دوره انتقاد داشتم. همين‌طور در دوره اصلاحات. شما كسي را نمي‌توانيد پيدا كنيد كه در دوره اصلاحات به اندازه من به آقاي خاتمي انتقاد كرده باشد. وي ادامه داد: در دوره آقاي احمدي‌نژاد هم فكر مي‌كرديم ايشان مورد خوبي است ولي بعد از يك سال متوجه شدم ايشان نگاه فرهنگي خاصي دارد. اولين انتقاد من در سال 85 به ايشان بود. وي در ادامه در خصوص عملكرد وزارت ارشاد دولت روحاني تصريح كرد: انتخاب معاونينش تا كنون خوب بوده، ولي هنوز حساسيت ايشان نسبت به مسائل فرهنگي بايد آزمايش شود و ببينيم در چه حدي است. بايد مراقب باشند كه قشر متدين آزرده نشوند. مطهري در توصيه خود به دولت اظهار داشت: همين كه از افراط و تفريط بپرهيزد، همان راهي كه آقاي روحاني هميشه توصيه مي‌كند كه اعتدال باشد، اين راه را برود خوب است. ولي معتقدم نسبت به مسائل فرهنگي بي‌تفاوت نباشد چون نقص اصلاح‌طلبان اين است كه در مسائل فرهنگي، باز فكر مي‌كنند و ممكن است اينها به جامعه آسيب برسانند و قشر متدين آزرده شوند. بنابراين اين دولت در اين زمينه خيلي روشنفكري نكند، خيلي باز فكر نكند كه جامعه آسيب ببيند. نماينده تهران در مجلس درباره اينكه ‌اگر اين روشنفكري‌ها صورت بگيرد، مجلس چه خواهد كرد گفت: اگر قرار باشد احساس انحراف بكنيم، 100 درصد حرف خودمان را مي‌زنيم و با كسي رودربايستي نداريم و ابزارمان هم تذكر، سئوال از وزير، استيضاح و اگر لازم باشد سئوال از رئيس‌جمهور است. برگرفته از: http://www.jomhourieslami.com/1392/13920812/13920812_03_jomhori_islami_akhbar_dakheli_0025.html

  نظر شما:
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر: